EnergieWest

De werkelijke kosten van elektrische voertuigen versus benzineauto’s

kost elektrisch rijden

De overstap naar elektrische voertuigen (EV’s) is in België steeds gebruikelijker. Veel mensen vragen zich echter af of EV’s daadwerkelijk goedkoper zijn dan traditionele benzineauto’s. In dit artikel duiken we dieper in de kostenanalyse van EV’s versus benzineauto’s, recente inzichten over laadkosten en brandstofprijzen.

Initiële kosten: aanschafprijs

De initiële aankoopprijs van elektrische voertuigen is in België vaak hoger dan die van vergelijkbare benzineauto’s. In 2024 kan het prijsverschil tussen een typische EV en een benzineauto variëren van €10.000 tot €20.000. Dit prijsverschil kan echter verminderen door de toename van instapmodellen en de dalende kosten van batterijtechnologie. Bovendien bieden verschillende autofabrikanten aantrekkelijke financieringsopties en leasingplannen voor EV’s.

Premies en belastingkortingen spelen een cruciale rol in het verlagen van de initiële kosten. In België kunnen federale belastingverminderingen voor EV’s oplopen tot €3.500, afhankelijk van het type en de prijs van het voertuig. Lokale voordelen zoals belastingkortingen en vrijstellingen van tol- en parkeerkosten kunnen samen nog eens ongeveer €1.500 bedragen. Na het toepassen van deze voordelen kan het prijsverschil met een benzineauto gemiddeld met €5.000 verminderd worden.

Laadkosten versus brandstofkosten

Het opladen van een elektrische auto is doorgaans goedkoper dan het tanken van benzine. De gemiddelde kosten voor het opladen van een EV thuis liggen rond de €0,25 per kWh. Dit resulteert in een gemiddelde kostprijs van ongeveer €0,05 tot €0,08 per kilometer, afhankelijk van het model en rijomstandigheden. Ter vergelijking, de gemiddelde benzineprijs in België ligt rond de €1,60 tot €1,80 per liter, wat neerkomt op ongeveer €0,08 tot €0,12 per kilometer, afhankelijk van de efficiëntie van het voertuig.

Onderhoudskosten

Elektrische voertuigen hebben doorgaans lagere onderhoudskosten dan benzineauto’s. Dit komt doordat EV’s minder bewegende delen hebben, geen olie vervangingen nodig hebben en minder slijtage van de remmen ervaren door regeneratief remmen. Onderzoeken tonen aan dat onderhoudskosten van een EV tot wel 30% lager kunnen zijn dan die van een benzineauto over de levensduur van het voertuig.

Dit komt door het feit dat EV’s geen complexe verbrandingsmotoren hebben, geen uitlaat- en emissiesystemen nodig hebben, en vaak langere onderhoudsintervallen hebben.

Langetermijnkosten en restwaarde

De restwaarde van elektrische voertuigen is de afgelopen jaren verbeterd, hoewel deze nog steeds kan variëren afhankelijk van merk, model en marktomstandigheden. Naarmate de technologie meer mainstream wordt, stabiliseren de restwaarden en worden ze steeds competitiever ten opzichte van benzineauto’s. De lagere operationele kosten en de beschikbare belastingvoordelen dragen bij aan een gunstigere totale eigendomskosten voor EV’s.

Terugverdientijd

Met belastingvoordelen en subsidies kan de terugverdientijd van een elektrische wagen aanzienlijk worden verkort. Bij een gemiddeld prijsverschil van €15.000 en een totale jaarlijkse besparing van ongeveer €645 (door lagere laad- en onderhoudskosten), duurt het ongeveer 15 jaar om de extra kosten van een EV terug te verdienen. We willen echter benadrukken dat de terugverdientijd sterk afhankelijk is van individuele rijomstandigheden en het specifieke model van de EV. In sommige gevallen, vooral met extra subsidies en belastingvoordelen, kan de terugverdientijd aanzienlijk korter zijn.

Aanvullende Overwegingen

  1. Laadinfrastructuur: In België is de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in opkomst. Er zijn steeds meer publieke laadpunten beschikbaar in steden en langs belangrijke verkeersaders, maar het is belangrijk om te controleren of er voldoende laadfaciliteiten beschikbaar zijn in uw regio en op uw gebruikelijke routes.
  2. Oplaadtijd: De laadtijd voor een EV kan variëren afhankelijk van het type lader en de batterijcapaciteit. Snelladers kunnen een aanzienlijke actieradius in korte tijd bieden, wat handig is voor lange ritten. Thuis opladen kan echter enkele uren duren. De snelheid van opladen wordt steeds verbeterd door technologische vooruitgang, waardoor de laadtijden steeds korter worden.
  3. Actieradius: De actieradius van veel nieuwe EV-modellen in België ligt nu tussen de 300 en 500 kilometer op een volle lading, waardoor ze geschikt zijn voor zowel dagelijkse ritten als langere afstanden. Dit maakt de overstap naar een elektrische wagen steeds praktischer voor een breder scala van rijbehoeften.
  4. Milieu-impact: Het milieuvoordeel van EV’s in België is significant, vooral omdat België zich inzet voor een verminderde CO2-uitstoot. EV’s dragen bij aan een lagere luchtvervuiling en helpen de klimaatdoelstellingen te behalen, hoewel de milieu-impact van batterijproductie en -recycling ook belangrijk is om in overweging te nemen.

Conclusie

Hoewel de initiële kosten van elektrische voertuigen vaak hoger zijn dan die van benzineauto’s, kunnen de lagere laadkosten, onderhoudskosten en belastingvoordelen de totale kosten over de levensduur van een EV aantrekkelijker maken. Met de belastingvoordelen en subsidies kan de terugverdientijd van een EV aanzienlijk verkorten, wat de overstap naar elektrisch rijden steeds aantrekkelijker maakt.
De verbeterde laadinfrastructuur en actieradius maken EV’s steeds geschikter voor dagelijks gebruik en langere ritten. Bij de beslissing om over te stappen op een elektrisch voertuig is het belangrijk om zowel de initiële kosten als de lopende besparingen, evenals de bredere milieuvoordelen, in overweging te nemen. Door de voordelen van lagere laad- en onderhoudskosten en beschikbare belastingvoordelen te benutten, kunnen bestuurders van elektrische voertuigen aanzienlijke besparingen realiseren.

Like & Share
Scroll naar boven